Dag 5 Tongerlo-Scherpenheuvel - Reisverslag uit Scherpenheuvel-Zichem, België van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu Dag 5 Tongerlo-Scherpenheuvel - Reisverslag uit Scherpenheuvel-Zichem, België van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu

Dag 5 Tongerlo-Scherpenheuvel

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Bep

21 April 2017 | België, Scherpenheuvel-Zichem

Heerlijk geslapen in de abdij. Bij het ontbijt schuift pater Ivo aan en die heeft allerlei mooie verhalen. Hij zit al 50 jaar in het klooster en is destijds met drie andere toegetreden, waarvan er 1 is uitgetreden en 1 naar een andere abdij is vertrokken. Hij komt uit een gezin van 9 negen waarvan hij en zijn broer op zijn vader lijken en een spaans uiterlijk hebben. Van friet houdt hij niet zo en dat komt omdat hij vroeger als kind friet moest eten en daarna vaak moest zwemmen en die combinatie valt niet goed. Voor het ontbijt heb ik nog een zeer persoonlijk gesprekje met Stefan, een man die een paar dagen in retraite is. Hij is 17 jaar getrouwd en zijn vrouw heeft hem verlaten met zijn kinderen. Hij bid dat het weer goed komt en vraagt me dat ook te doen. Toch wel weer een bijzondere ontmoeting. Pater Ivo geeft ons nog de zegening voor een goede tocht. Eerst maar langs de bakker voor broodjes en wat fruit halen bij de naastgelegen groenteboer. En dan kunnen we op pad. Eerste etappe gaat naar de abdij van Averbode. De weg gaat door een mooi natuurgebied en het weer is goed. Om 13.00 uur komen we aan bij de abdij. We lunchen uitgebreid ,bekijken de kerk en halen een stempel. Door een kaarsrechte weg gaan we op weg naar Zichem. Omdat we een stuk langs de weg lopen is dit een minder stuk, maar als we Zichem.bereiken is het leed geleden en lopen we door een natuurgebied naar Scherpenheuvel, waar we ons onderkomen hebben in een onthaalcentrum voor pelgrims. Ieder een eigen kamertje, het vroegere pianokamertje. Het was vroeger een internaat. Lekker gegeten en morgen gaan we via een alternatieve route naar Goetsenhoven iets voorbij Tienen. We hebben al gereserveerd bij Troet en Trees aan de Tiensebaan 128.

• 21 April 2017 - 20:50

Ginie:

Wat maken jullie toch weer mooie dingen mee. Ik ben gezond jaloers als ik het allemaal lees. Geniet er van en jullie komen in ieder geval gezegend terug. Wij genieten van jullie verhalen. Groetjes
    André en Ginie

• 21 April 2017 - 23:46

Bep:

Zo wordt je toch nog goed gelovig Jolanda.
    In abdijen slapen, praten met paters en gescheiden mannen, waar je dan weer voor gaat bidden. De zegeningen kom je overal op je pad tegen. Het komt goed met jou. Veel plezier en zegeningen gewenst.