Weekje Pelgrimshoeve Kafarnaum Vessem - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu Weekje Pelgrimshoeve Kafarnaum Vessem - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu

Weekje Pelgrimshoeve Kafarnaum Vessem

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Bep

21 Oktober 2016 | Nederland, Vessem

Vanaf afgelopen maandag heb ik mijn intrek genomen in de pelgrimshoeve in Vessem. Samen met Adrie ben ik de gastvrouw en gastheer in het pelgrimshuis. Het is niet zo druk meer met pelgrims dus kunnen we ook zelf lekker wandelen en buiten zijn. Op dinsdag hebben we een schoolklas op bezoek, 22 kinderen die met begeleiders vanaf Middelbeers naar Vessem komen lopen. Onderweg bespreken ze verschillende onderwerpen met elkaar zoals, hoe ziet de toekomst eruit, waar droom je over, de natuur. Bij de start van de wandeling leert Frans de kinderen een leuk pelgrimsliedje dat ze kunnen zingen onderweg, als het bijvoorbeeld even tegen zit. Het is dinsdagochtend gelukkig droog en de kinderen arriveren omstreeks half 1 op de Pelgrimshoeve. Daar gaan ze lunchen en wij vertellen nog iets over het huis en onze ervaring met pelgrimeren. Adrie is in 2008 van Den Oever naar Santiago gelopen en heeft de afgelopen jaren nog diverse pelgrimstochten gemaakt. Ik ben daarbij een betrekkelijk groentje in het pelgrimeren. De kinderen mogen in de pelgrimshoeve rond kijken en bezoeken ook de kleine kapel/ kunstkamer. Ik vind het opvallend hoe leuk de kinderen het vinden. Er wordt ook een bezoek gebracht aan de Jacobshoeve waar ze ook nog een steentje neerleggen. Ieder kind legt een steentje neer voor iemand of met een bepaalde boodschap. Bijvoorbeeld voor een nichtje dat ernstig ziek is of voor opa en oma of voor geluk. Mooi om te zien hoe de kinderen dat allemaal doen.
op dinsdagavond hebben we een pelgrim te slapen. Een spanjaard die al 20 jaar in Nederland woont en een restaurant Gauchos runt in Amsterdam. Hij wil graag naar Santiago gaan lopen maar heeft moeite om zijn werk los te laten. Volgend jaar wil hij in zes weken vanaf Vezelay naar St Jean Pied de Port lopen. Samen hebben we een gezellige avond en eten we met elkaar. De volgende dag vertrekt hij weer naar Postel. Woensdag is het echt hondenweer, dus dat is afzien. Op donderdag krijgen we een kaartje van hem met een bedankje voor het gastvrije ontvangst en dat hij goed is aangekomen. Leuk!
Donderdag is er weer een groep kinderen en nu uit Oostelbeers. Omdat ze een begeleider missen loop ik met een groepje mee. Leuk maar het is niet echt wandelen maar meer slenteren.
's-avonds hebben we weer een pelgrim, maar wel een aparte vrouw. Ze hoeft niet mee te eten en is gelijk nadrukkelijk aanwezig. Wat heb je toch veel verschillende mensen. Wel leuk maar ook bijzonder. 's-Ochtend vertrekt ze zonder ontbijt in de richting van Valkenswaard.

• 21 Oktober 2016 - 19:12

Marja:

Hallo Jolanda,

Een hele leuke week samen met Adrie en al die mensen die aankomen lopen met 1 en hetzelfde doel.
    Wat bijzonder. Je zal wel vreselijk moe zijn als je thuis bent maar een gezonde moeheid en een ervaring rijker.

groetjes
    Marja

Ik ga nu aan mijn maaltje boerenkool met worst. Heerlijk zo/n Hollands bordje eten.

• 22 Oktober 2016 - 00:09

Bep:

Hoi, wat een leuke ervaringen zeg daar in Vessem.
    Allemaal leuke dingen op de agenda daar.
    Je hebt tijdens je sebatical veel ervaringen opgedaan.
    En het houdt nog niet op. De volgende trip staat alweer voor de deur.
    Wat zal jij met een fantastisch gevoel terugkijken naar deze periode in je leven.
    Geniet er nog van en hopelijk tot gauw. Gewoon voor een filmpie of kletsen. Gr Bep

• 22 Oktober 2016 - 10:31

Jolanda En Bep :

Dank je en dat ga ik zeker doen. Als je wilt kunnen we het komend jaar ook een keer samen gastvrouw zijn in Vessem. Maar een filmpje met jou is ook altijd leuk en gaan we binnenkort weer doen. Goed weekend en golf ze.