Vakantie Italië - Reisverslag uit Breda, Nederland van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu Vakantie Italië - Reisverslag uit Breda, Nederland van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu

Vakantie Italië

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Bep

14 Augustus 2016 | Nederland, Breda

Twee heerlijke weken in Italië gehad, wat is het toch een heerlijk vakantieland. Aardige mensen, lekker eten, mooi landschap en natuurlijk heerlijk weer. 15 dagen mooi weer met uitzondering van een ochtend met fikse regenbuien. Heerlijk om zo'n twee weken buiten te leven en de tent alleen te gebruiken voor de opslag van je spullen en 's-avonds in te slapen. De slaapzak is grotendeels in de zak gebleven, want ook 's-nachts was het niet koud. Op 26 juli zijn we naar Pisa gevlogen en de volgende dag hadden we onze eerste pittige fietstocht naar Montepoli. De heuvels waren behoorlijk pittig, korte klimmetjes naar boven en dan hard naar beneden. Gelukkig had ik mijn fietshelm meegenomen, want op zo'n huurfiets is het ook even wennen. Vervolgens een dagje rust in Montepoli, tijd om aan het zwembad te liggen, het plaatsje bezoeken en een heerlijk "cappu" te drinken zoals je dat alleen in Italië kunt doen. De volgende dag de tent weer opbreken en door fietsen naar Florence. Schitterende stad met cultuur op elke hoek van de straat. En als je reisgenoten er dan nog een shopdagje van maken dan kom je de dag wel door. Heerlijk gegeten met overheerlijk tiramisu. En dan weer terug naar de camping. De volgende dag toch maar weer een bergje gedaan samen met een reisgenoot. Schitterend uitzicht op de stad Florence. Pittig klimmetje en weer met de wind door de haren naar beneden gevlogen en als je dan weer terug bent op de camping is het tijd voor verkoeling in het zwembad. "s-avonds in een traditioneel Italiaans restaurant gegeten. En dan is het de volgende dag weer tijd om verder te trekken naar Limite. Mooie fietstocht door de heuvels. Kost wel wat moeite om de camping te bereiken, want het venijn zit vandaag in de staart. Kort voordat we de camping bereiken maken we een tussenstop om een ijsje te eten en dan volgt er nog een onweersbui. Even wachten tot de bui over is en dan het laatste klimmetje. Op de camping werkt een Nederlandse jongen en je kunt er heerlijk eten. Na al die pasta maar een keer wat anders, risotto. De volgende dag met de fiets naar Da Vinci, de geboorteplaats van Leonardo. Het is in de ochtend een lange afdaling naar beneden. Ook wel eens lekker, maar ja in de middag moeten we toch weer terug. Daar nog maar even niet aan denken. Ik heb nog een mooie wandeling gemaakt door de bossen boven het dorp. Eerst stijgen en dan over de kam een rond wandeling en vervolgens weer afdalen. Mooi gebied. Aan het eind van de middag in het dorp heerlijk gegeten en dan weer terug naar de camping. Rijden we ook nog eerst verkeerd, maar dan toch op pad naar boven. Eerste deel is het steilst en we maken een korte tussenstop om met een aantal groepsleden het tweede deel te fietsen. Dat valt dan toch weer mee. En dan is het weer tijd om te zwemmen! Volgende dag mogen we wederom naar beneden afdalen. Vandaag staat de tocht naar Montecartini op het programma. Mooie tocht met aan het eind wederom een korte stijging naar de camping. Montecartini Alto!. Een hele mooie camping met veel Nederlanders en een mooi zwembad met bubbels. Volgende dag fietsen we naar Pistoia, daarvoor moeten twee keer omlaag en omhoog, maar het is het waard. Mooie tocht en de terugweg valt nog best mee. De volgende dag wil ik vroeg gaan wandelen en ontbijten in Montecartini Alto. Om 7.00 uur vertrekken we naar het dorpje dat langzaam ontwaakt en waar we koffie kunnen drinken. Daarna lopen we via een mooie wandelroute naar beneden naar het kuuroord Montecartini. Eenmaal beneden begint het te regenen, een nieuw fenomeen voor ons. Dan maar lekker koffie drinken. In Montecartini laat ik me een mooie Italiaanse coupe knippen. Omdat het enorm hard regent wacht ik maar even met weer op pad gaan, maar later wordt het toch weer droog. Ik doe nog wat boodschappen en loop door het plaatsje terug naar boven. Na een korte lunchpauze weer terug naar de camping. En weer zwemmen. Vandaag is het weer een dag om op de camping te koken. Bleekselderij salade. Heerlijk en gezellig om samen te koken en te eten. De dag daarna onze laatste fietstocht naar Pisa, erg mooie tocht door de heuvels en het gaat op en neer maar we liggen op kop. In de namiddag bereiken we de ons bekende camping. We hebben dit keer een andere plek. s-avonds weer gekookt. De volgende dag samen met Helmien naar Lucca gefietst. Op de heenweg hebben we een mooie route, maar terug kunnen we deze route niet vinden en belanden we in een 950 meter lange tunnel met daarna een lange afdaling. Maar we hebben het overleeft. Hele mooie knusse stad Lucca. Een aanrader. De volgende dag dan nog een dagje strand. Mooi strand maar na 2 uur heb ik het wel gezien en stap weer op de fiets om nog een rondje te fietsen door het Toscaanse landschap. Ik kan toch niet stil zitten. Laatste dagje dan nog even Pisa in en de highlights bezoeken.
Het was een mooie reis, gezellige groep en heerlijk weer. Als je dan met een temperatuur van 17 graden weer terug in Nederland keert is het wel even wennen.