vervolg 29/7 - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu vervolg 29/7 - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu

vervolg 29/7

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Bep

29 Juli 2015 | Spanje, Fisterra

We blijven na het inleveren van de fietsen op de kamer. Wat lezen en een siësta. Om dan rond 18:30 naar het centrum te gaan voor de Pelgrimsmis. De kerk loopt vol en we gaan ergens achter de rode koorden zitten. Mensen lopen voorbij. Foto's makend kijkend, wachtend, pratend, hoe moet dat straks bij die mis. Dan duikt er ineens een kerkwacht in geel hesje op en verzoekt de Pelgrims met pas naar voor te komen om plaats te nemen op de gereserveerde plaatsen. Wij komen op de eerste rij te zitten.
Een non in zwarte dracht begint engelachtig te zingen en probeerde de kerkgangers ook aan het zingen te krijgen,door haar na te zingen. Ze blijkt nog geestig(in de zin van grappig) te zijn. Na verloop van tijd doet de kerkwacht de nestelingen, dat iedereen die de mis niet bij wilt wonen buiten de rode koorden moet blijven en stil moet zijn. Je mag geen foto's maken. De toeristen kunnen gewoon de kerk blijven bezichtigen. Dat wilt zeggen dat je op de achtergrond bij de beeltenis van San Jacob achterlangs een rij van mensen de trap ziet opgaan. De rug van hem kussen en hem omhelzen. Komisch zo tijdens een mis. De mis komt overeen zoals wij het kennen. Wel alles in het Spaans of latijn.
De non geeft aan dat de mis gaat beginnen en we moeten gaan staan. Nadat we een tijdje staan moeten we weer zitten. Ze was mis. Dan eindelijk komt er een hele stoet aan geestelijken. De volgorde in belangrijkheid blijkt al gauw uit d'r taken. Priester met 2 aan iedere zijde. 10 anderen die plaats nemen op lange banken en 2 die als misdienaar functioneren. Aan het eind van de mis komen er 6 mannen in rode gewaden en halen het immense wierookvat naar beneden. De priester doet het wierook erin en geeft een sein. De 6 mannen trekken aan de koorden en het vat komt on beweging. Steeds hoger en verder de zijbeuken van d'r kerk in. Indrukwekkend. De non zingt ondertussen het hoogste lied. Na verloop van tijd komt het vat tot stilstand en is de mis afgelopen.
We verlaten de kerk diep onder de indruk en komen op het plein waar aan de overkant een hosteleria is voor pelgrims. Super chique in een prachtig klooster. We informeren en reserveren gelijk voor zondag en maandag. Onderweg naar de uitgang komen we voorbij de refter van het klooster. Nu het restaurant. We besluiten er het Pelgrimsmenu te nuttigen. Wat een mooie avond. Onderweg nog een kopje koffie en voldaan gaan we terug naar het hotel' Mexico'. Lekker slapen en dromen over morgen, want dan gaan we naar het eind van de wereld.

• 30 Juli 2015 - 17:34

Annette:

Mooi te lezen die ceremonie, goeie reis naar Finestere.

Xxx

• 30 Juli 2015 - 21:16

Jan Schuuring:

Dag Bep en Jolanda!
    Wat indrukwekkend, die mis. Nooit had ik bedacht dat er door de kerk zoveel aandacht aan de pelgrims zou worden gegeven, maar dat komt doordat ik eigenlijk alleen aan de sportieve prestatie dacht, niet aan het religieuze aspect daarvan. Ja, dom van mij.
    Vraag: missen jullie het fietsen niet? Of zijn jullie nu helemaal klaar daarmee, voorlopig?
    Bep had toch het plan om nog een stukje met mij te gaan fietsen, maar dat duurt nog wel even. Ik hoop dat het doorgaat, dan zoek ik weer een mooie route uit.
    Ik wens jullie een mooie dag bij het bezoek aan Kaap 's Werelds Eind!
    Groet,
    Jan

• 31 Juli 2015 - 15:36

Magda:

Heb dat al eens op de tv gezien, moet zeer indrukwekkend zijn.
    Lijkt me geweldig om mee te maken.'
    Nou jullie zijn bevoorrecht, maar wel 33 dagen voor gefietst.
    Fantastisch. lekker van genieten. gr Theo en Magda

• 02 Augustus 2015 - 09:47

Merce Abad:

Dag Bep en Jolanda, ik wil alsnog hierop reageren. Wat een mooi verslag! ik verheug me op volgend jaar als we daar aankomen en de mis zo mee maken... Heel mooi jullie verslagen te mogen lezen en jullie pad te kunnen volgen! Hartelijke groeten, Merce