31e dag - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu 31e dag - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu

31e dag

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Bep

27 Juli 2015 | Spanje, Arzúa

Dag 31 van Sarria naar Arzua 80 km. Vandaag vertrekken we om 7.40 uur. We hebben heerlijk geslapen in ons tweepersoonskamer. Wat een luxe voor 10 euro p.p. Er wacht ons direct een stevige klim over 5 km van 7%. We kunnen dus meteen aan de bak. Bep is meteen wakker en vervloekt haar fiets omdat die niet in de juiste versnelling gaat, maar het komt allemaal goed en we zijn weer onderweg. Na de nodige klimmetjes en aangename afdalingen komen we aan in Portomarin waar we in een refuge koffie drinken met cake. De eigenaar weet er een aardig slaatje uit te slaan want het wordt onze duurste koffie van de hele reis. Met de nodige cafeine en een gevulde maag beginnen we aan de volgende klim met stukken van maar liefst 10% stijging. Ook dat hebben we weer overleefd en in Ventas de Naron trakteren we ons zelf op soep en een drankje. Aquarius is de drank van Spanje waar het mint drankje dat voor Frankrijk was. Vervolgens op pad naar Melide. In Palas de Rei maken we nog een tussenstop en kopen van het heerlijke fruit en brood. De chorizo worst begint al aardig te ruiken in tas dus die moet ook maar eens op. Na een smakelijke lunch vertrekken naar Melide. De verwachting is dat het daar erg druk zal zijn omdat meerdere routes naar Santiago samen komen. Onderweg neemt de drukte met Pelgrimgangers ook toe. Vaders met zonen en dochters en hele gezinnen die op pad zijn. We houden van de rust dus besluiten iets te zoeken buiten Melide. Een kijken bij een casa rural maar daar is niemand thuis. Jammer want het is een mooie plek. Om een lang verhaal kort te maken komen we uit eindelijk uit bij een refuge in Arzua nog maar 50 km van Santiago. Het is een grote refuge met 120 bedden, schoon en nieuw. Nauwelijks voor te stellen dat we er na ruim 2200 km bijna zijn. Het is elke dag weer leuk om de reacties te lezen op onze verslagen en te lezen dat zo veel mensen met ons mee genieten van onze tocht naar Santiago. Ik zal dat zeker gaan missen. Voor ons is het ook een mooi dagboek. En we stoppen nog niet. We fietsen na Santiago nog door naar Fisterra en keren dan uiterlijk zaterdag terug in Santiago om de nodige plichtplegingen te volbrengen. Kaarsjes aansteken, pelgrimsmis, ons compostelaat halen, fietsen afleveren etc. Wordt nog druk, maar ook genieten.

• 27 Juli 2015 - 20:51

Jan Schuuring:

Bep en Jolanda,
    Fantastisch hoe het met jullie gaat! Nu al vlak bij Santiago, en dan ook nog even door naar het EindeVanDeWereld. Ontzettend goed.
    Heel hartelijke groet,
    Jan

• 27 Juli 2015 - 21:20

Annette:

Nou zeg, jullie weten van geen ophouden, jullie hebben de smaak te pakken.
    Gewoon lekker doen nu je in die flow zit.
    Maar ik vind het werkelijk grandioos hoor!
    Het valt me nog mee dat jullie naar huis komen, ik heb er mijn twijfels over als ik dit zo lees.
    Nog heel veel fietsplezier en lekker genieten van alle geneugten des levens.

XXX

• 27 Juli 2015 - 21:52

Magda:

Jeetje jullie doel is in zicht . geweldig hoor.
    Jullie zijn wel kanjers.
    Geniet ervan, het is hier wel een heel ander leven.
    Nu is het herfst en geen uitspattingen.
    Dus voor jullie een beetje saai. Dus nog even lekker genieten daar.
    Groetjes van Theo en Magda

• 28 Juli 2015 - 08:54

Roselie:

Op naar de eindstreep!
    Veel plezier!
    Roselie

• 28 Juli 2015 - 10:13

Coos:

Zijn de pain au chocolat in de ban gedaan en went het douchegordijn al Bep.De laatste metertjes,
    doe er maar lekker lang over want het pelgrimsleven is wel aan jullie besteed. Veel plezier.

• 28 Juli 2015 - 16:30

Geys En Marianne:

Jolanda, ik heb jullie verslagen gelezen en ben onder de indruk van de inspanningen die jullie moeten leveren om de tocht der tochten te volbrengen.
    M.n. die klimpartijen van soms wel 10% gaan wel in je kuiten zitten. Dat lijkt mij niet gemakkelijk, ik begin al te zweten als ik eraan denk. Ik had in het grijze verleden een racefiets en had dan al moeite met de Sallandse Heuvelrug daar zit n.l. in de Toeristenweg ook een helling van 10%.
    Jullie zullen zo af en toe ook wel afzien maar genieten zo te lezen volop.
    Van het ochtendgloren, van de prachtige landschappen, de koffie met chocoladebroodjes en 's avonds van een welverdiende maaltijd.
    Dat lijkt mij heerlijk als je na zo'n dag met inspanningen een rustige avond hebt om na te genieten onder het genot van een wijntje (althans zou ik doen) en dan op tijd naar bed om uit te rusten en daarna weer vroeg op voor de volgende ronde.
    Het schiet nu op voor jullie, geniet ervan met volle teugen.