29e dag - Reisverslag uit La Portela de Valcarce, Spanje van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu 29e dag - Reisverslag uit La Portela de Valcarce, Spanje van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu

29e dag

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Bep

25 Juli 2015 | Spanje, La Portela de Valcarce

Dag 29-25/7za-Foncebadon(1425 m)
Ambasnestas(510 m) 63 km.

Dag 29 alweer van Foncebadon naar Ambasmestas. Na een heerlijke maaltijd gisteren hebben we zo waar heerlijk geslapen in ons onderkomen en we konden zelfs nog douchen en hoefde niet te wachten in de rij. Bep heeft de beproeving goed doorstaan en gaat het echt leuk vinden een refuge. Helaas had de waard zich verslapen en was er geen ontbijt, maar wij hebben onze muesli en daar hebben we yoghurt bij gekocht in de plaatselijke super. Om 7.30 uur vertrekken we voor eerste twee stevige klimmetjes tot 10% en dan de afdaling. Het is fris en bij de afdaling zelfs een beetje koud. Onderweg zien we een fantastisch landschap waar de dauw nog in de vallei hangt. De ochtend kleuren zijn intens en helder. De klim gaat goed en dan volgt de steile afdaling waarbij we regelmatig fors in de remmen moeten. Na een uurtje stoppen we voor een eerste kopje koffie in El Acebo met chocoladecake en Pompoenkoek. Vervolgens storten we ons al slingerend naar beneden om uit eindelijk uit te komen in Ponferrada. En Bep heeft er honger van gekregen dus maar weer een terrasje met een tosti, jus en koffie. Na een klein uurtje vertrekken we weer op weg naar Villafranca del Bierzo. Daar vieren ze vandaag St Jacobsdag met een traditionele braderie. Bep gaat een kijkje nemen en Jolanda strijkt neer op het terras voor een vissoepje. Onderweg als Bep zich door de menigte wringt komt ze de dame tegen waaraan ze gevraagd heeft wat er te doen was. Ze zegt dat je de plaatselijke specialiteit niet mag missen. Op het grote plein voor de kerk zijn lange tafels geplaatst en staat iemand in het midden Inktvis te koken. Daarna wordt deze in stukjes geknipt en gekruid. Een heerlijk gerecht. Aan de tafel zitten er ook Duitsers , waarvan de vrouw de Camino loopt en hij haar volgt met de auto. Ook een manier. Na een drankje en ons te hebben voorzien van geld gaan we weer op pad. We beginnen aan de laatste etappe van 208 km naar Santiago. Tussen de bergen door voert de weg ons naar onze verblijfplaats van vanavond Ambasmestas. Een klein dorpje waar we de refuge voor ons zelf hebben. Een geweldige plek! Zijn de woorden van Bep. Terwijl we dit schrijven horen we het kabbelen van een riviertje. Onze fietsen staan geparkeerd in het kippenhok. Ook niet slecht.
Vanavond lekker uit eten. En morgen weer vroeg op.

• 25 Juli 2015 - 18:47

Jean-Paul & Erika:

Geweldig!
    Wij wachten de foto af in Santiago en starten een " hall of fame".
    En jullie foto zal de eerste zijn. ok?
    Trap en geniet!
    xx

• 25 Juli 2015 - 19:48

Karin:

Iedere dag kijk ik weer uit naar jullie verslag.
    Wat super knap van jullie, en alles gaat zo voorspoedig geweldig hoor.
    Nou voor de laatste week weer veel succes de finish is in zicht.groetjes

• 25 Juli 2015 - 21:25

Jolanda En Bep :

JP en Erika, dan komen wij die eerste foto onthullen.

• 25 Juli 2015 - 22:35

Annette:

Het schiet al aardig op dames!!!
    Weer een super gezellig verslag en het gaat allemaal op rolletjes zo te lezen.
    Hadden jullie dat verwacht?
    Morgen ga ik een paar dagen fietsen met Stefan, dus ik weet niet of ik jullie verslagje lees, jullie zullen waarschijnlijk al op je eindbestemming zijn als ik weer terug ben.
    Nog heel veel fietsplezier en lekker blijven genieten.

XXX

• 26 Juli 2015 - 00:32

Magda:

Hallo dames dat klinkt allemaal wel gezellig en goed deze laatste dagen.
    Het schiet nu echt wel op.
    Hier is het een herfstdag zomerstorm zeggen ze.
    Nou dat is het ook.
    Hopelijk is het bij jullie lekker warm nu.
    Groetjes en succes

• 27 Juli 2015 - 07:47

Ingeborg:

Het begint nu al serieus te korten!! Succes met de laatste etappes

• 27 Juli 2015 - 08:16

Roselie:

Goedemorgen Ladies!
    de maandagochtend begint hier op kantoor met het lezen van de reisverslagen van de laatste dagen :-) Nog even en dan ga ik het missen! Ik begrijp dat de eindstreep in zicht is. Ik zou er maar heeeeel lang over doen die laatste kilometers want volgens mij is het veeeeeeeeeeeeeel te leuk!