21e dag - Reisverslag uit Los Arcos, Filipijnen van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu 21e dag - Reisverslag uit Los Arcos, Filipijnen van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu

21e dag

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Bep

17 Juli 2015 | Filipijnen, Los Arcos

Dag 21 Estella naar Los Arcos 19 km (+14,5km naar Arinzano bodega)
Vandaag om 7.00 uur opgestaan na een rustige nacht in de refuge, geen snurkers. Lekker gedoucht en omstreeks 8.00 vertrekken naar het centrum voor ons ontbijtje, een soort van pain de chocolade met veel chocolade en weinig pain maar wel lekker. Om onze gezondheid op peil te houden vers geperst sinaasappel sap, een kopje koffie en een yoghurt. Rond 8.30 uur vertrekken we op boodschappen te doen en geld te halen. Heeft Bep weer gepint voor 150 euro en krijgt maar 40 euro uit de automaat. Ja en moet je in je beste Spaans duidelijk maken dat je te weinig hebt gekregen. De dame spreekt alleen Spaans en is niet van plan de kas open te maken, dat gaat ze vanavond doen en dan zal ze Bep mailen of bellen, maar het kan ook maandag worden. Om 9.10 uur vertrekken we dan naar ons wijn chateau waar we om 10.00 uur een afspraak hebben met Frederico. Het is even zoeken maar over een grintpad bereiken het kasteel. De portier belt om te zeggen dat de twee dames er zijn. Frederico neemt ons mee in zijn jeep en rijdt ons door de wijngaarden en vertelt ondertussen de geschiedenis van de wijngaard. De wijngaard is vanaf 1600 al 11 generaties in familie bezit. We rijden naar boven waar we een mooi uitzicht hebben over de wijnvelden. Vervolgens terug naar de kerk en naar de productiehallen. Deze zijn nu helemaal leeg maar er staan grote aluminium vaten waar de wijn in wordt verwerkt. Voor het gistingsproces wordt de wijn naar een andere ruimte gebracht die door waterleidingen in de muur op een constante temperatuur wordt gehouden. Vervolgens gaat de wijn in eikenhouten vaten uit Frankrijk om verder te rijpen. De vaten van dit Chateau hebben een rood gekleurde band. Dit is ontstaan door het roeren van de wijn waarbij gemorst werd en de wijn over het hout werd uitgewreven. Daarna komen we in de ruimte waar de wijn in flessen wordt gedaan. Heel interessant allemaal en als toetje krijgen we kleine wijn proeverij met drie verschillende wijnen. Twee rode en een witte wijn. Een wijn van zo'n 80 euro per fles. Nauw ik proef het er niet vanaf (Jolanda), maar ja ik ben natuurlijk geen kenner. Bep heeft wel een voorkeur, de Arinzano 2002 met 3 verschillende fruitsoorten heeft een vollere afdronk dan de Chivite 2010 en was gemaakt uit de Tempranillo. Na de proeverij nog een kijkje genomen in de winkel, al begrijpt Frederico heel goed dat we geen wijn kunnen kopen. Gelukkig heeft hij betere klanten uit Brazilië die gewoon 300 flessen in een privé Jet meenemen. Om 12.00 uur nemen we afscheid en bedanken Fredirico voor de rondleiding. We stappen een beetje wiebelig op de fiets naar Estella, waar we eerst gaan lunchen. We kopen nog wat melk en hebben een voortreffelijk lunch. Om 12.30 uur stappen we op de fiets, het is inmiddels 35 graden. Gelijk een pittige stijging,dat valt nog niet mee, vandaag maar een korte etappe. Onderweg in Azqueta zoeken verkoeling en plaatsen we onze voeten in een waterbak met stromend koud water. Heerlijk! Vervolgen onze reis door het glooiend landschap soms gaan we net hard genoeg naar beneden om de volgende heuvel te halen. Om 14.00 uur zijn we in Los Arcos en na ampel beraad vannacht maar weer eens een hotel. Het is danwel gelijk het andere uiterste, hotel met airco en bubbelbad, wat het niet blijkt te doen. Reden genoeg voor Bep om een fikse korting te bedingen. Om 15.45 uur komt de hoteleigenaar ons melden dat onze paella klaar is. Dachten wij dat we dat voor vanavond hadden besteld. Geen probleem! Heerlijk gegeten en nu uit buiken en Bep in bad. Wat een leven hebben we toch als pelgrim, daar hadden we veel eerder moeten doen!

Nu nog 728 km te gaan dwz dat we per dag zo'n 52 km moeten doen en dan komen we op vrijdag 31 juli aan. Niet slecht toch?
Geheel volgens Spaanse traditie komen we om 18.00 uur weer tot leven en gaan we de stad eens bekijken. Het is nog steeds warm. We komen door de kleine straatjes op een marktplein bij de kerk uit. Een bijzondere kerk met beschilderingen en bladgoud. We kunnen ook een stempeltje halen, is hier zelf services!

• 17 Juli 2015 - 17:29

Maartje:

Wat een leuke verhalen dames! Ik volg jullie nog steeds op de voet. Bep hoe is het met je rug?? Moet ik er vanuit gaan dat geen bericht goed bericht is? ;-)
    Hou vol!! Jullie kunnen het!

• 17 Juli 2015 - 17:56

Magda:

Nou nou zo'n wijnproverij is wel iets voor Bep. Moet wel niet meer hoeven te fietsen.
    Gelukkig niet zo'n lange rit, maar wel klimmen.
    Lekker luxe hoor in zo'n hotel en nog lekker eten.
    Nou goed gedaan en op naar de volgende dag, Houd vol het gaat goed met jullie.
    Groetjes van Theo en Magda

• 17 Juli 2015 - 18:35

Wes:

Muy buenas señoras, pero molestos los centavo's, hasta la vista Wes

• 17 Juli 2015 - 18:54

Anneke:

Niet slecht inderdaad, indrukwekkend. Leuke intmoetingen hoor.

• 17 Juli 2015 - 21:29

Annette:

Ha dames,

Jullie fietsen lekker op schema, top hoor!!!
    En dat met die hitte, ik vind het bewonderenswaardig , super!!!
    Ja zo'n dagje tussendoor hebben jullie zeker verdiend.
    Gaat het goed met jullie gezondheid, geen kwaaltjes en pijntjes?

Xxx

• 20 Juli 2015 - 15:09

Roselie:

Haha ik dacht: ik klik eens op de kaart om te zien waar jullie zitten, komt de kaart van de Filipijnen te voorschijn! Da's een end fietsen :-)