20e dag - Reisverslag uit Estella, Spanje van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu 20e dag - Reisverslag uit Estella, Spanje van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu

20e dag

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Bep

16 Juli 2015 | Spanje, Estella

20e dag-15/7-Tiebes_Estella-37km

Na een goede nacht in de Albergue. Geen last van medeslapers, want we waren alleen. Gingen we op ons gemak op pad rond 9:00 uur. Al snel passeerden 2 Belgen ons. Na wat informatie uitgewisseld te hebben reden ze snel door. We kregen onderweg wel wat klimmetjes voor ons kiezen. In Puenta de la Reina besloten we iets te drinken. We zaten nog niet of de 2 Duitsers van de vorige dag passeerden ons. Gezellig iets mee gedronken. Een Belg op motor vertelde ons dat hij later het laatste stuk gaat lopen. Via het prachtige centrum en de beroemde brug voor de Camino verlieten we PdlR weer alvorens even op de foto te gaan op de brug. Een Engelsman met zoon maakte de foto. Nu nog 20 km en dan zijn we al op de plaats van bestemming, Estella. Onderweg nog even geluncht onder een boom en om 14:00 uur reden we de stad in.
Direct richting Albergue. Het werd Anfas. Met 34 man op een zaal met stapelbedden. Dat wordt een nieuwe ervaring. Snel gedoucht, want het was nog rustig. Toen in de keuken nog wat brood met ham eten. Dachten we, want de dames die de tent runnen boden ons heerlijke soep aan: courgette roomsoep met kaas. Heeeeeeerlijk. Daarna even een toertje door de stad, waar we de Wetenswaardigheden van Toine gingen bezichtigen. Nu op een terras. Het is super benauwd en we hopen dat het zo gaat regenen. Dan frist het op.
Om 19 uur een heerlijk Pelgrimsmenu gegeten. Nog even iets gedronken met de Duitsers uit Dresden.
Morgen naar het wijnhuis Chivite. Natuurlijk geregeld door Toine.
Nu nog lekker even buiten zitten en dan om uiterlijk 22:00 uur slapen want dat is verplicht. Tot morgen en slaap lekker.

• 16 Juli 2015 - 20:57

Ginie:

Jullie worden al echte pelgrims. Slapen in een grote zaal. Alle plaatsen die jullie noemen hebben wij ook gehad. Het is dus voor ons een grote herkenning. Geniet van al het goede en mooie. Bon camino. André en Ginie

• 16 Juli 2015 - 23:06

Toine:

Bon Camino, da's nen goeie

Logrogno, hoofdsad van de Autonomia Rioja, belangrijke pelgrimsstad met weer vele belangrijke en mooie
    kerken met veel ècht middeleeuws werk. De San Bartolomeo prachtige romaans gotisch gebouw
    Of de Santa Maria de Palacio met een reusachtig retabel, houtsnijwerk, door Arnao de Bruselas.
    Je ziet weer een Vlaming . Het politiek contact vanaf Philips de Schone had mede tot gevolg dat de Spaanse kunst
    sterk door de Zuid Nederlandse werd beïnvloed. Overigens is zijn stijl al meer Italiaanse renaissancestijl,
    de wereld van de “Vlaamse Primitieven “was voorbij. Maar als je goed kijkt dan zie je toch….
    Veel Vlamingen uit die tijd , eind 15e begin 16e eeuw, kom je tegen in Spanje. Vaak bemerk je ook werk waar
    de Vlaamse invloed gewoon vanaf druipt. Je zult het zien de komende dagen.
    Dan krijg je ook nog het plaatsje San Millán De La Cogolla, met twee belangrijke kloosters Yuso en Suso.
    Gaan jullie daar slapen?

• 17 Juli 2015 - 00:17

Magda:

Zo de Pyreneen al over. Goed klimmen , wel lekker eten zie ik. Jullie eten goed en lekker slapen. Hier alles gewoon en gelukkig ook mooi weer. Succes hoor

• 17 Juli 2015 - 15:21

Riwka:

Beste stoere dames,

Jeetje wat zijn jullie al ver, goed hoor.
    Veel plezier en succes .

Riwka