9e dag-Freteval-Tours-110km - Reisverslag uit Saint-Symphorien, Frankrijk van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu 9e dag-Freteval-Tours-110km - Reisverslag uit Saint-Symphorien, Frankrijk van Jolanda en Bep - WaarBenJij.nu

9e dag-Freteval-Tours-110km

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Bep

05 Juli 2015 | Frankrijk, Saint-Symphorien

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, we hadden onze kaartleesdag niet vandaag. Een paar keer goed mis gefietst.
Vanmorgen wat later vertrokken ivm regenbuitje. 7:30 ontbijt met veel zoets en vertrek 9:30 uur. De SdC router was afgesloten vanwege een autorace die dag. Andere route dan maar na wat omwegen kwamen we aan in Vendome waar we de last Gotische kerk met Romaans toten bekeken hebben. We hebben er ook een stempel kunnen scoren. Na een lekkere petit Cafe weer verder.
Met een omweg naar Ambloy. En vervolgens met een omweg naar Chateau Renault. Onderweg heerlijk geluncht bij een camping en later langs de Loire gesnackd.
Onderweg kwamen we een heel klein katje tegen. Waarschijnlijk zijn moeder kwijt. Hij miauwde hartverscheurend. We probeerden hem mee te nemen als mascotte, maar dat was te onwennig en we hebben hem achter moeten laten.

• 05 Juli 2015 - 20:48

Toine:

Jullie hotel is vlakbij de Basiliek Saint Martin een 19e eeuwse vervanger van de historische abdij van Sint Maarten in 1797 helaas met de grond gelijk gemaakt, twee torens resten nog.

Richting Poitiers, Vanaf de Loire begint het zuiden van Frankrijk met zijn eigen cultuur, wat vooral nog te zien is de eigen romaanse en gotische bouwkunst vanaf de loire tot de Pyreneeën. Het gebied van de legendarisch koningin Aliénor d’Aquitaine. Het gebied van de Toubadours die de Hoofse Liefde bezongen.
    Het Domaine Royale waarin de vroeggotiek zich ontwikkelde houdt hier op . Gotiek kreeg hier een andere variant

Poitiers is een bijzondere stad er is teveel om alles te zien. Enkele hoogtepunten zijn:
    De Notre Dame la Grande (Sancta Maria Major), hoogtepunt van romaanse kunst in deze streek.
    Absolute aanrader is het lichtspel om 22.30 u. waarbij op de gevel de oorspronkelijke kleuren met beamers tot leven worden gebracht.

In het Palais de Justice vindt je nog de Grande Salle van het toenmalig grafelijk paleis uit 1200 van Aliénor. De grootste hal van zijn tijd.
    Verder is De kathedraal Saint Pierre in Zuidelijke gotiek interessant ( style Angevin), evenals de Saint Hilaire, de Sainte Radegonde en de Romeinse ! doopkapel Baptistère Saint Jean.

• 05 Juli 2015 - 22:45

Jan Hamers:

Geweldig zeg, nu al in Tours.
    Hopelijk niet te warm (:-)__/\__

• 06 Juli 2015 - 00:54

Magda:

Zo toe maar 110 km. Maar met al die omwegen zal dat wel lastig zijn. Hier is de tour begonnen. Jullie al in Tours mooi hoor.

• 06 Juli 2015 - 00:59

Etienne:

Jolanda, Bep !
    Thanks for your link of your cycle trip in France (at the moment).
    I was very pleased to meet you in Freteval when the sun shine and temperature was too hot, and please to help you to find your beautiful and lovely hotel in the castel...
    I send you somes pictures of our meeting
    and I wish you a great cycle trip on EV3 !

Nice to read you and maybe to see you again.

Etienne

• 06 Juli 2015 - 00:59

Etienne:

Jolanda, Bep !
    Thanks for your link of your cycle trip in France (at the moment).
    I send you somes pictures of our meeting
    and I wish you a great cycle trip on EV3 !

Nice to read you and maybe to see you again.

Etienne

• 06 Juli 2015 - 07:44

Bep:

Hi Etienne,
    IT was very Nice to meet you. And very special that we saw you a second time. Kust St The time we needed your help you was there. Our helping Angel. You must be The holy Saint Etienne.
    We had a lot of fun with you. Thanks for bringing us to our beautiful Castle.
    IT was a very nice place to stay.
    And guess on our trip to Tours we followed your signs. It's a more beautiful road to go. Van you tel us untill where we van follow the road. We will Go your way.
    Thanks and of you cann't read our stories we send you some in english.

• 06 Juli 2015 - 08:39

Suzan:

Hoi Bep en Jolanda,

Leuk om steeds jullie berichten te lezen, ik hoop dat jullie dit volhouden. Het is ook leuk om de reacties te lezen. Vooral die van Toine met zijn bijzonder. Met alle info over de route en de mooie historie. Ook voor de thuisblijvers boeiende info.
    En zo zie je maar dat af en toe verdwalen en andere routes nemen leidt tot verrassende dingen.
    Geniet weer van deze dag, dan doen wij het ook.
    groeten Suzan

• 06 Juli 2015 - 09:09

Jeanne:

Wat een leuke dingen maken jullie mee.Er gebeurt gelukkig toch nog heel veel leuks in deze wereld.Ik ga nu een week naar spanje met vriendinnen.Vliegen!Ik hoop dat ik jullie daar ook kan blijven volgen.Veel liefs enblijf fit.Groetjes Jeanne

• 06 Juli 2015 - 15:03

Ingeborg:

Heeey ladies. Wat een kanjers zijn jullie toch!! Regen, zonneschijn, omrijden enz enz. Het maakt jullie allemaal niet uit, jullie gaan stug door. Zelf heb ik net 2 dagen live Tour de France gekeken. Ook een prestatie, wat die mannen al die weken doen, maar ik heb meer bewondering voor jullie!!! Ga zo door.

• 06 Juli 2015 - 22:32

Annette:

Hi hi sportievelingen,

Jullie zijn echt voor geen gat te vangen, geweldig hoor!!!!
    En super al die onverwachte gebeurtenissen en ontmoetingen, toch helemaal top!!!!
    Ga lekker door met fietsen en genieten.
    Ik doe het ook hier in le Pays Bas.